Xiaomi Mi 11 Ultra review: een razendsnelle smartphone met twee schermen

Achtercamera’s: 50MP, 48MP, 48MP
Voorcamera’s: 20 MP
Batterij: 46000 mAh
OS: MIUI 12 gebaseerd op Android 11
5G: Ja

Om deze Xiaomi Mi 11 Ultra review in een paar woorden samen te vatten: deze telefoon is groot, snel en net even anders.

Alle beste smartphones die je nu kunt kopen, lijken eigenlijk erg op elkaar, het is een recept voor succes, dus waarom zou je daarmee rommelen? Welnu, de smartphonemarkt raakt behoorlijk oververzadigd en het wordt steeds moeilijker om op te vallen tegen de massa. Geen wonder dus dat Xiaomi de boot een beetje naar buiten heeft geduwd met de Mi 11 Ultra.

Op het eerste gezicht lijkt het op elk ander vlaggenschip. Draai het om en je zult iets vinden dat geen enkele andere telefoon heeft. De Xiaomi Mi 11 Ultra heeft een tweede klein schermpje op de cameramodule. Bedoeld als een altijd-aan-display, meldingsvenster en voor het bekijken van je selfies, het is een beetje gimmick, maar tijdens het testen heb ik het eigenlijk veel meer gebruikt dan ik had verwacht.

Twee schermen is niet alles wat deze luxe telefoon voor zichzelf hoeft te laten zien, het is ook een van de snelste handsets op de markt en een van de beste Android-telefoons die je kunt kopen. In deze Xiaomi Mi 11 Ultra-recensie neem ik je mee door alles wat je moet weten, inclusief wat er nieuw is en een overzicht van het ontwerp, het scherm, de camera en de prestaties.

Xiaomi Mi 11 Ultra review: video-overzicht

Xiaomi Mi 11 Ultra review: prijs en beschikbaarheid

De Mi 11 Ultra, gelanceerd in het VK in mei 2021, is nu rechtstreeks verkrijgbaar bij Xiaomi in Ceramic Black voor £ 1.199. In Australië kijk je naar AU $ 1.799. Helaas kun je er in de VS geen bemachtigen, omdat Xiaomi zijn telefoons daar niet verkoopt.

De Xiaomi Mi 11 Ultra neemt het op tegen de iPhone 12 Pro Max en de Samsung Galaxy S21 Ultra met zijn oogverblindende prijs.

Xiaomi Mi 11 Ultra review: functies en wat is er nieuw

De Xiaomi Mi 11 Ultra is een complete revisie van de Xiaomi Mi 10 Pro, Xiaomi’s premium telefoon uit 2020. Niet alleen is het nu een veel krachtiger apparaat dankzij een verbeterde processor en meer RAM, maar Xiaomi heeft ook de schermresolutie en formaat, het camerasysteem vernieuwd en verpakt in een grotere batterij. Oh, en niet te vergeten het tweede scherm dat ze op de achterkant van de telefoon hebben geplaatst. Het zijn zulke verschillende telefoons dat je ze niet eens echt kunt vergelijken. De Xiaomi Mi 11 Ultra komt dit jaar meer in lijn met andere vlaggenschepen, zoals de OnePlus 9 of de Samsung Galaxy S21, en heeft ook draadloos opladen, een verversingssnelheid van 120 Hz en 8K-video.

Eerder in 2021 bracht Xiaomi de Xiaomi Mi 11 uit met dezelfde processor, batterij en besturingssysteem. Het heeft ook een vergelijkbaar scherm, evenals draadloos opladen – de grootste verschillen zijn het camerasysteem en het ontbreken van een tweede scherm. Als je het idee van de Xiaomi Mi 11 Ultra leuk vindt, maar de prijs niet kunt verdragen, is het een veel toegankelijkere optie.

Xiaomi Mi 11 Ultra review: ontwerp en weergave

(Afbeelding tegoed: toekomst)

Als je de Xiaomi Mi 11 Ultra uit de doos haalt, is het eerste dat opvalt hoe groot de handset is. Het meet 164,3 x 74,6 x 8,38 mm en weegt 234 g, dus in vergelijking met zijn concurrenten is het een van de zwaarste apparaten die er zijn. Voor mij persoonlijk werd de telefoon al snel ongemakkelijk om met één hand te gebruiken, dus dat is de moeite waard om in gedachten te houden als je ook kleine handen hebt.

Aan de voorkant heeft het een groot gebogen scherm, terwijl aan de achterkant een cameramodule met drie lenzen zit die zich over de gehele breedte van de telefoon uitstrekt, met aan de rechterkant een klein scherm. Het wordt geleverd in twee stijlvolle kleuren: Ceramic Black en Ceramic White. Je vindt de standaard USB-C-oplaadpoort aan de onderkant en aan de rand van het frame bevinden zich de gebruikelijke aan / uit-knop en volumeregelaars. Xiaomi heeft geen 3,5 mm koptelefoonaansluiting meegeleverd. Als dat een probleem voor je is, wordt de telefoon geleverd met een USB-C naar 3,5 mm hoofdtelefoonadapter.

De inkeping van de camera is onmiskenbaar enorm en zal zeker in de weg zitten als je de handset in en uit je zak schuift. Een van de meest voorkomende problemen met een grote cameramodule is dat de telefoon hierdoor onstabiel wordt bij gebruik op een tafel of andere vlakke oppervlakken. Dat is hier eigenlijk geen probleem, omdat het zich over de hele breedte van de telefoon uitstrekt en het veilig houdt, hoewel het wel betekende dat de telefoon gekanteld lag.

Je kunt het kleine 1,1-inch display gebruiken om de tijd te controleren, je meldingen of batterijniveau te bekijken en selfies te bekijken. Als u muziek afspeelt, kunt u het gebruiken om de muziek te pauzeren of af te spelen en door nummers te bladeren zonder de telefoon om te draaien. Hoewel het niet altijd even responsief was en soms een paar tikken nodig had om mijn aanraking te herkennen, dus het zou waarschijnlijk gemakkelijker zijn om de telefoon gewoon op te pakken. Ik merkte dat ik het eigenlijk veel meer gebruikte dan verwacht. Mede omdat de telefoon altijd op de voorkant lag, dus het was de makkelijkste manier om de tijd te controleren. Ik moet toegeven dat wanneer het display aan de achterkant niet is ingeschakeld, het een beetje pijnlijk is.

(Afbeelding tegoed: toekomst)

Met een WQHD+ (3200×1440) 6.81inch AMOLED-scherm met 1,07 miljard kleuren, beknibbelt de Xiaomi Mi 11 Ultra niet op zijn scherm. Dat alles samen met maar liefst 1.700 nits piekhelderheid zorgt voor een serieus oogverblindend scherm. Superscherpe letters en levendige kleuren geven deze telefoon een verbluffend voordeel, terwijl HDR10+-ondersteuning betekent dat je ook het meeste uit je favoriete Netflix-programma’s kunt halen. Ondanks zijn indrukwekkende specificaties, zou ik niet zeggen dat het beter is dan andere recente vlaggenschiptelefoons uit 2021, zoals de Samsung Galaxy S21 Ultra bijvoorbeeld. Om de telefoon te ontgrendelen, is er een in-display vingerafdruksensor die snel en betrouwbaar werkt en die ook als hartslagmeter kan worden gekoppeld aan sommige gezondheids-apps.

In navolging van de trend van andere smartphonefabrikanten, heeft de Xiaomi Mi 11 Ultra een verversingssnelheid van 120 Hz met AdaptiveSync om deze automatisch aan te passen aan het type activiteit op het scherm, wat helpt om de levensduur van de batterij te verlengen. Wat je ook doet, de Xiaomi Mi 11 Ultra levert moeiteloos scrollen en vegen, of je nu in mobiele games speelt of gewoon op internet surft.

In de doos zit een doorzichtige beschermhoes, deze helpt de behuizing van de telefoon te beschermen, maar ik zie niet dat deze veel doet om de cameramodule te beschermen. In tegenstelling tot zowel zijn voorganger (de Mi 10 Pro) als zijn kleine broertje (de Mi 11) heeft de Xiaomi Mi 11 Ultra IP68 waterbestendigheid, wat je zeker extra gemoedsrust zal geven als je hem op een regenachtige dag of bij een zwembad gebruikt.

Xiaomi Mi 11 Ultra review: camera

(Afbeelding tegoed: toekomst)

De cameratechnologie is net zo indrukwekkend als de rest van de handset. Er zijn drie lenzen aan de achterkant: een groothoeklens van 50 MP, een ultragroothoeklens van 48 MP en een telelens van 48 MP. Aan de voorkant zit een 20MP selfiecamera.

Voor eenvoudige point-and-shoot-fotografie heeft de Xiaomi Mi 11 Ultra uitstekend werk geleverd. Foto’s van stadsgezichten en landschappen waren goed uitgebalanceerd met levendige kleuren, en ze hadden tonnen ingewikkelde details, zelfs als je helemaal inzoomt op de opname. Ik nam een ​​paar foto’s van planten, fietsen en gebouwen op een sombere dag en de camera heeft uitstekend werk geleverd door donkere delen van de scène helderder te maken zonder te overcompenseren.

Afbeelding 1 van 6

Kleuren zien er natuurlijk en nauwkeurig uit vanuit de camera van de Xiaomi Mi 11 Ultra. (Afbeelding tegoed: Toekomst) Afbeelding 1 van 6

Kleuren zien er natuurlijk en nauwkeurig uit vanuit de camera van de Xiaomi Mi 11 Ultra. (Afbeelding tegoed: Toekomst) Afbeelding 2 van 6

Donkere en lichte gebieden zijn goed in balans. (Afbeelding tegoed: Toekomst) Afbeelding 3 van 6

Xiaomi Mi 11 Ultra pikt veel details op. (Afbeelding tegoed: Toekomst) Afbeelding 4 van 6

De camera van de Xiaomi Mi 11 Ultra was geweldig voor point-and-shoot-fotografie. (Afbeelding tegoed: Toekomst) Afbeelding 5 van 6

Shots van dichtbij maken gebruik van een fish-eye-effect. (Afbeelding tegoed: Toekomst) Afbeelding 6 van 6

Zelfs bij weinig licht slaagt de camera erin de scène op te fleuren en veel details op te nemen. (Afbeelding tegoed: toekomst)

De Xiaomi Mi 11 Ultra heeft 120x digitale zoom, 10x hybride zoom en 5x optische zoom. Tot 10x zoom maakt u gemakkelijk opnamen die nauwkeurig genoeg zijn voor gebruik op sociale media. De 120x zoom geeft je dat niet, maar het geeft je veel meer dan het blote oog kan. Bekijk de mogelijkheden in de onderstaande galerij.

Afbeelding 1 van 5

Opnamen van landschappen en stadsgezichten zien er gebalanceerd en gedetailleerd uit. (Afbeelding tegoed: Toekomst) Afbeelding 1 van 5

Opnamen van landschappen en stadsgezichten zien er gebalanceerd en gedetailleerd uit. (Afbeelding tegoed: Toekomst) Afbeelding 2 van 5

De ultrawide modus past meer in het frame. (Afbeelding tegoed: Toekomst) Afbeelding 3 van 5

De 5x zoom maakt foto’s die je gemakkelijk op sociale media kunt gebruiken. (Afbeelding tegoed: Toekomst) Afbeelding 4 van 5

De 10x zoom wist ook veel detail vast te houden. (Afbeelding tegoed: Toekomst) Afbeelding 5 van 5

De 120x zoom onthult details die het blote oog moeilijk zou kunnen zien. (Afbeelding tegoed: toekomst)

Als het op portretten aankwam, zagen de foto’s er scherp en helder uit. Ik vond wel dat ze niet de meest vleiende waren omdat ze zo gedetailleerd en enigszins oververzadigd waren, maar dit was gemakkelijk te corrigeren door de instellingen enigszins aan te passen. Selfies van de camera aan de voorkant waren oké, ze zagen er echter een beetje flauw en soms zelfs een beetje korrelig uit.

Met talloze cameramodi om mee te spelen, is de Mi 11 Ultra goed uitgerust voor allerlei soorten scènes, of het nu ’s nachts is, documenten fotograferen of zelfs foto’s van de maan. De Macro-modus maakte ongelooflijk gedetailleerde foto’s van dichtbij, ook al gaf het een raar fish-eye-effect op het frame.

Wat echt interessant is aan de Xiaomi Mi 11 Ultra, is het kleine scherm op de cameramodule aan de achterkant waarmee je voorbeelden van opnamen kunt bekijken. Uiteindelijk betekent dit dat je niet langer beeldkwaliteit hoeft in te leveren met de camera aan de voorkant, je kunt het meeste halen uit alles wat de hoofdlenzen te bieden hebben, zelfs als het gaat om het maken van selfies. Iedereen die veel post op sociale media, zal zeker gek worden van deze functie.

Het gebruik van het achterdisplay om selfies te maken werkte een traktatie. Je zult niet alles op de foto zien, maar het geeft je wel een goed idee of je erin geslaagd bent om iedereen erin te passen. Als je kleinere details op de achtergrond probeert vast te leggen, houd je het op armlengte of zet je het op een timer en als je nog verder weg gaat, betekent dit dat je waarschijnlijk onderdelen mist. Ik zie dat echter niet vaak een probleem zijn.

Xiaomi Mi 11 Ultra review: prestaties en batterij

(Afbeelding tegoed: toekomst)

Xiaomi Mi 11 Ultra – Geekbench 5 uitslagen

Krediet: GeekBench

[PROCESSOR]

Single-Core-score: 1,132

Multi-Core-score: 3.722

[Berekenen]

OpenCL: 4.592

Vulkan: 4,053

Onder de motorkap bevindt zich het vlaggenschip Qualcomm Snapdragon 888-chip, 12 GB RAM en 256 GB opslag. In combinatie daarmee is de Qualcomm Adreno 660 GPU. Na het voor alles te hebben gebruikt, van een beetje scrollen op sociale media tot intensere activiteiten zoals mobiel gamen en fotobewerking, voelt de Xiaomi Mi 11 Ultra serieus snel en volledig capabel aan. Het werd soms een beetje warm, maar slaagde er toch in om zo ongeveer alles bij te houden.

De snelheid werd ondersteund door Geekbench 5, waar het 1.132 scoorde in single-core en 3.722 in multi-core. Dat is zelfs hoger dan de Samsung Galaxy S21 Ultra (1.109 / 3.674) en de OnePlus 9 Pro (1.087 / 3.510). Ik heb er vervolgens de Wild Life-test van 3DMark op uitgevoerd om de spelmogelijkheden te benchmarken. Het scoorde een gemiddelde framesnelheid van 34,10 (dat is hetzelfde als beide bovenstaande vlaggenschepen). De Xiaomi Mi 11 Ultra heeft de Sling Shot- en Sling Shot Extreme-tests van 3DMark zelfs gemaximaliseerd. Dus deze telefoon is een stuk beter dan de rest als het gaat om prestaties, waardoor het een absoluut genot is om te gebruiken voor elke taak die je ermee kunt doen. Als je serieus van mobiele games houdt, kun je er zeker van zijn dat dit een fantastische gaming-handset zal zijn.

Natuurlijk heeft de Mi 11 Ultra 5G, dus je kunt ook profiteren van de volgende generatie mobiele datasnelheden als je in een gebied woont dat dit ondersteunt. Evenzo betekent Wifi 6 dat als je de kit ervoor hebt, je het snelst mogelijke internet krijgt.

Het heeft geen zin om een ​​snelle telefoon te hebben als de batterij niet op peil is. De Xiaomi Mi 11 Ultra heeft een grote batterij van 5.000 mAh, wat zeker veelbelovend is. Ik testte het uit en merkte dat het me gemakkelijk de hele dag duurde.

Xiaomi Mi 11 Ultra – 3DMark-scores

(Afbeelding tegoed: UL, 3DMark)

Wild Life: 5.687 (gemiddelde framesnelheid = 34,10 fps)

Sling Shot: Max uit!

Sling Shot Extreme (OpenGL ES 3.1): gemaximaliseerd!

Om het nauwkeuriger te testen, heb ik een video gedownload en deze twee uur op volledige helderheid uitgevoerd. In die tijd daalde de batterij met 14%, wat suggereert dat hij bijna 14 en een half uur mee zou gaan. Ondanks dat het niet de meest indrukwekkende batterij is in een vlaggenschip-smartphone, is dat helemaal niet slecht. Om hem opnieuw op te laden, zit er een 67W bekabelde turbolader in de doos, of als je de kit ervoor hebt, ondersteunt de Xiaomi Mi 11 Ultra ook 67W draadloos opladen.

Met MIUI 12 OS, het is gebaseerd op Android 11, dus voelt vertrouwd en intuïtief aan. De telefoon voor de eerste keer opstarten, wordt geleverd met een app of twee die de meeste snel zullen verwijderen, zoals Agoda. Anderen zijn misschien handig om vooraf geïnstalleerd te hebben (afhankelijk van wie je bent), zoals alle kernapps van Google, TikTok, Facebook en Amazon.

Ingebouwde dubbele luidsprekers zijn afgestemd door Harmon en Kardon en zorgen voor een luid warm geluid. Je kunt ermee wegkomen met het kijken naar tv-programma’s en films, maar de muziek klonk een beetje vervormd met het volume helemaal omhoog, dus je wilt nog steeds een aparte luidspreker of koptelefoon aansluiten voordat je ze opent Spotify op.

Xiaomi Mi 11 Ultra review: oordeel

(Afbeelding tegoed: toekomst)

Je kunt de Xiaomi Mi 11 niet de perfecte telefoon noemen – hij is zwaar, omvangrijk en niet te vergeten de oogpijn die de cameramodule aan de achterkant is. Ik vind het ook jammer dat het tweede scherm niet responsiever is en niet meer gebruikt wordt. Dat gezegd hebbende, verraste dit toestel me met razendsnelle prestaties, een lange batterijduur, een indrukwekkend scherm en gedetailleerde point-and-shoot fotografie.

Vanwege de prijs van de Xiaomi Mi 11 Ultra zal niet iedereen ervan overtuigd zijn. Dit is tenslotte door en door een luxe telefoon. Maar voor degenen die iets anders willen en zichzelf kunnen zien gebruiken van selfie-previews op het tweede scherm, dan is er niets beters. Het hoeft echter niet eens om het tweede scherm te gaan – als je een krachtige telefoon nodig hebt om onderweg foto’s te bewerken, of als je enorm van mobiel gamen houdt, dan is de Xiaomi Mi 11 Ultra een goede keuze voor jou.

Xiaomi Mi 11 Ultra review: overweeg ook

Als je geen strikt budget hebt en een van de beste Android-telefoons wilt voor prestaties, dan zul je niet veel beter worden dan de Samsung Galaxy S21 Ultra of de OnePlus 9 Pro. Maar als die telefoons iets te duur voor je zijn, moet je de Samsung Galaxy S20 FE 5G of de OnePlus 9 overwegen, die je allebei uitstekende prestaties kunnen bieden met gedetailleerde camerasystemen tegen lagere prijzen.

Voor de beste telefoon in het algemeen combineert de iPhone 12 schoonheid met snelheid en een camera waar professionals graag voor instaan. Als je deze Xiaomi Mi 11 Ultra-recensie leest, is het waarschijnlijk dat je een zelfverklaarde ‘Android-persoon’ bent, maar toch is het de moeite waard om dit iOS-zwaargewicht te overwegen.